محبوبترین و بهترین نرم افزارهای میکس و تدوین فیلم 2 - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

این روزها با گسترش فوق‌العاده دوربین‌های فیلمبرداری، تماشای دست جمعی فیلم‌های خانوادگی مزه دیگری دارد. می‌شود در کنار خانواده نشست و به اتفاقی که همین دیروز مثلا در تولد پدرتان رخ داد و حالا در حال پخش شدن با بهترین کیفیت است لذت برد.

شاید شما بخواهید پا را از این هم فراتر بگذارید و ویدیویی از مراسم فارغ التحصیلی‌تان برای دوستان‌تان در یوتیوب یا فیسبوک آپلود کنید. در هر حال حتما شما هم قبول دارید که دیدن ویدیوهایی که با وسواس ادیت شده است مزه دیگری دارد.

با پیشرفت تکنولوژی حالا اشتراک ویدیو بسیار ساده شده است برای همین، برای اینکه ویدیو جذاب یا مناسبی به مخاطب ( خواه استاد دانشگاه و خواه فرزند 6 ساله شما ) باید قدم به دنیای نرم‌‌افزارهای ویدیو ادیتور بگذارید.

اما کدام نرم‌افزار؟ مجله لایف هکر در این مورد از خوانندگانش پرسیده است و آنها 4 نرم افزار بسیار قدرتمند ویرایش فیلم را معرفی کرده‌اند. در این مطلب این 4 نرم‌افزار را به ترتیب از آخر به اول با هم بررسی خواهیم کرد. 

 

5. AVID ( ویژه مک و ویندوز )

نگاه به رتبه آخر AVID Media Composer نکنید. این نرم‌افزار یک غول بی‌شاخ و دم در زمینه تهیه فیلم‌های حرفه‌ای و نیمه‌ حرفه‌ای است. به وسیله این نرم‌افزار می‌توانید فیلم‌هایتان را برش دهید یا قسمتی از آن را حذف کنید یا روی صدای آن کار کنید یا فرمت آن را تغییر دهید. البته قبلا توی یک مجموعه تمام ابزارهای موردنیاز برای تغییر فرمت هر نوع فایل را معرفی کرده‌ام.

اگر فکر می‌کنید این قیمت زیادی برای این نرم‌افزار شاید بد نباشید فیلم خارق‌العاده 2012 با آن صحنه‌های پرهیجانش توسط این نرم‌افزار تهیه شده است!

4. iMovie ( فقط کاربران مک )

می‌گویند کامپیوترهای اپل برای تدوینگران و طراحان و گرافیست‌ها عالی هستند. عمده دلیل این قضیه نرم‌افزارهای اختصاصی مک برای این دسته از اهالی کامپیوتر است. iMovie مسلما یکی از آنهاست.

خروجی تدوین شده حتی فیلم‌های خانوادگی شما با آی مووی یک کار بسیار حرفه‌ای از کار در خواهد آمد و این در حالی است که کار کردن با این نرم‌افزار از چیزی که فکر می‌کنید خیلی راحت‌تر است! اکثر کارهایی که باید بکنید را می‌توانید با یک  drag-and-drop ساده انجام بدهید.

شما می‌توانید به راحتی به فیلم‌هایتان افکت بدهید، تیتر اضافه کنید، صدا اضافه کنید و … و قبل از هر کاری یک پیش نمایش از آن ببینید و سپس خروجی را به سادگی روی DVD رایت کنید یا در یوتیوب آپلود کنید یا به صورت اچ دی ( HD ) آن را برای نمایش در تلوزیون آماده کنید. تمام این کارها با یک نرم‌افزار 49 دلاری

3. Sony Vegas Pro ( فقط برای کاربران ویندوز )

سونی وگاس پرو یک نرم‌افزار گرانقیمت است. نسخه پایه آن از 599 دلار شروع می‌شود. اما از همان ابتدا قدرت وحشتناک آن را درک خواهید کرد. کاربران ویندوز دیگر باید Windows Movie Maker را فراموش کنند چون سونی تمام تجربیاتش در زمینه صدا و تصویر را به کار گرفته است تا یک نرم‌افزار عالی و قدرتمند تولید کند.

این نرم‌افزار توانایی خیلی خوبی برای کار با دیسک بلوری ( Blu-ray disc ) و ابزارهای مرتبط با آن دارد. حتی می‌تواند با فول اچ دی و فیلمهای سه بعدی شما هم کار کند و آنها را برای شما تدوین کند! بازه فرمتهای شناخته شده برای این نرم‌افزارها آنقدر وسیع است که بعید است شما را دست تنها بگذارد.

این نرم افزار هم یک drag-and-drop interface دارد که قدرت شما را چندین برابر می‌کند. ویژگی خوب دیگر این نرم‌افزار استدیوی خوب آن برای میکس و کار با صداست. لینکهای زیر اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های Sony Vegas Pro به شما خواهند داد.

2. Final Cut Pro ( فقط برای کاربران مک )

بعد از ارائه نسخه Pro نرم‌افزار فاینال کات ( بعد از نسخه کلاسیک ) هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد چنین نرم‌افزار قدرتمندی در دسترس هواداران قرار گرفته باشد. Final Cut Pro به واقع چند سال جلوتر از تصورات کاربران بود.

فاینال کات توانست یک توازن بسیار عالی میان کاربران خانگی و حرفه‌ای‌های تدوین و میکس فیلم ایجاد کند تا هر دو دسته بتوانند از سادگی و امکانات قدرتمند آن استفاده کنند.

از این امکان قدرتمند می‌شود به فرمتهای زیادی که پشتیبانی می‌کند اشاره کرد. یا می‌شود از قابلیت multi-track editing نام برد که اجازه می‌دهد چندین فایل صوتی و تصویری را در یک صفحه با هم ویرایش کنید. قسمت مدیریت مدیا در یک پنجره تمام فایلهای موردنیاز شما را برای‌تان مرتب می‌چیند و قابلیت پیش نمایش اجازه می‌دهد به راحتی فایل را قبل از جمع کردن مرور کنید.

بدیهی است شما انتظار نداشته باشید من بتوانم کل امکانات این نرم‌افزار را یک جا برای شما بازگو کنم. اما اجازه بدهید ویژگی برتر این نرم‌افزار 300 دلاری را در ارائه رزولوشن های متفاوت و بعضا با کیفیتی فوق‌العاده از ویدیوهای شما بدانم.

 شماره یک … Adobe Premiere Pro ( برای کاربران مک و ویندوز )

Adobe Creative Suite یک بسته نرم‌افزاری برای طراحی و ویرایش گرافیکی است که شامل ابزارهایی فوق‌‌العاده قدرتمند، از جمله همین Adobe Premiere Pro می‌باشد. برای همین این نرم‌افزار سازگاری بالایی با دیگر نرم‌افزارهای Adobe دارد.

پریمیر به راستی پیشوای میکس و تدوین فیلم است و امکانش به عنوان استاندارد و الگوی دیگر نرم‌افزارهاست. بدون این که نیاز به کانورت کردن فایلی داشته باشید می‌توانید با این نرم افزار آن را به راحتی ویرایش کنید و در ویدیوهای خودتان استفاده کنید.

امکانات اجتماعی پریمیر در نسخه‌های جدید افزایش چشمگیری داشته است به طوری که می‌توانید به سهولت ویدیوها را ویرایش و در فیس بوک یا فتوشاپ .کام آپلود نمایید. علاوه بر آن در نسخه‌های جدیدتر قابلیتهای پیشرفته‌ای چون کار با فیلمهای سه بعدی هم مشاهده می‌شود.

اما ویژگی‌های اصلی پریمیر مسلما در امکانات سنتی آن است. قدرت بالا در پردازش و ادیت و میکس فایلهای صوتی در فیلم، اضافه کردن افکت‌های فوق‌العاده از جمله اضافه کردن عکس تا افکت‌های تخصصی، تصحیح عالی رنگ و گرافیک و نور و … همه از ویژگی‌هایی است که این نرم‌افزار 800 دلاری! را تا این حد محبوب ساخته است.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:24 صبح | khedri | نظر